Bagi mana-mana peminat Manchester United zaman kanak-kanak, bermain di Old Trafford adalah impian yang menjadi kenyataan. Kemudian, untuk menghasilkan prestasi hidup anda, bawa sesuatu ke tahap yang baharu.


Itulah yang berlaku kepada penjaga gol Omonia Nicosia, Francis Uzoho pada hari Khamis dan walaupun kemenangan masa kecederaan Scott McTominay untuk Manchester United tidak akan merosakkan masanya.

Francis Uzoho: Penjaga Omonia Nicosia dan peminat Man Utd sejak kanak-kanak di Old Trafford




Uzoho, 23, hanya bermain 134 minit setakat ini musim ini, tetapi menghasilkan rentetan penyelamatan yang menakjubkan ketika Cyprus mengancam kekecewaan besar Liga Europa.


McTominay akhirnya mematahkan tentangan apabila tuan rumah meningkatkan harapan mereka untuk layak sebagai pemenang kumpulan - tetapi Uzoho yang berseri-seri enggan membiarkan hal itu merosakkan malamnya.


"Saya tidak kecewa," kata Uzoho kepada BT Sport. “Kami mempunyai permainan yang bagus, saya gembira, ia bukan stadium yang mudah untuk dimainkan.


“Ia adalah impian yang menjadi kenyataan. Saya telah mengimpikan untuk bermain di sini sejak sekian lama.


“Apabila saya melihat keputusan seri, saya mahu bermain dan saya mendapat peluang.


"Boleh dikatakan ia adalah yang terbaik yang saya telah bermain. Saya bangga dengan rakan sepasukan saya, kerana ia bukan tugas seorang."

Ia adalah permainan yang dikuasai tuan rumah, dengan 34 pukulan berbanding tiga dan 51 sentuhan dalam kotak Omonia, berbanding enam oleh pelawat di hujung yang lain.


Walau bagaimanapun, ia kelihatan seperti Uzoho berada di landasan yang betul untuk rekod bersih, menyelamatkan 12 pukulan pertama mengenai sasaran yang dihadapinya, sebelum kemenangan McTominay pada minit ke-93.


Apabila undian dibuat pada Ogos, Uzoho, yang telah bermain 25 kali untuk Nigeria, membalas tweet United, dengan mengatakan "akhirnya Teater Impian di sini saya datang".


Dia kini telah bermain di sana dan menghasilkan persembahan yang akan "mengubah kerjayanya", menurut pakar BT Sport Owen Hargreaves.


“Dia mempunyai permainan dalam hidupnya, dia sangat mengagumkan,” tambah bekas pemain tengah United dan England itu.


"Dia akan mengambil langkah itu. Untuk menyangka dia adalah penjaga gol pelapis mereka.


"Dia adalah seorang dinding. Ejennya akan menelefon dan dia akan membuat panggilan telefon Jerry Maguire.


“Kita semua mempunyai detik-detik, permainan yang mengubah kerjaya anda – semua orang akan tahu namanya.


"Permainan ini akan mengubah kariernya, boleh dikatakan mengubah hidupnya. Ia menakjubkan, itulah yang dimaksudkan dengan sukan. Dia merumuskannya di sana dengan senyuman yang berseri-seri dalam temu bual itu."


Bekas bos Celtic, Neil Lennon, kini menguruskan Omonia, berkata Uzoho "tidak menutup mulut sepanjang minggu" tentang bermain di Old Trafford.


"Dia memberi inspirasi. Saya sangat berbangga dengannya," kata Lennon.


"Apabila anda bermain pasukan berkaliber ini, anda memerlukan penjaga gol anda untuk bermain dengan baik dan dia bertaraf dunia. Saya sangat gembira untuknya.


"Dia terpaksa bersabar. Peluang datang dan saya berbual dengannya tentang apa yang saya mahukan.


"Saya fikir dia hebat. Dia cemerlang di bawah perhatian. Saya sangat gembira untuknya kerana semua kerja kerasnya telah membuahkan hasil."


Pada pagi Khamis tidak ramai orang akan mendengar tentang Francis Uzoho. Selepas petang Khamis, ramai lagi yang akan tahu namanya.

Post a Comment

Previous Post Next Post