Review Drama Mouse merupakan karya lakonan lee seung gi yang mendapat jumlah tontonan yang banyak. Ramai yang suka drama penuh misteri macam. kalau korang belum tengok, boleh baca sinopsis drama yang telah kami kkongsikan dibawah ini. 



Review Drama Mouse



Sinopsis Drama Mouse

Drma lakonan lee seung gi ini mengisahkan tentang Kisah menegangkan yang menanyakan soalan utama, "Bagaimana jika kita boleh mengenal pasti psikopat terlebih dahulu?" Pembunuhan kejam pembunuh bersiri yang gila telah menyebabkan seluruh negara dicengkam ketakutan, dan huru-hara berlaku. Pegawai polis baru yang mencari keadilan, Jung Ba Reum, bersemuka dengan pembunuh. Semasa dia terselamat daripada pertemuan berbahayanya dengan psikopat, Jung Ba Reum mendapati hidupnya berubah sepenuhnya di hadapan matanya.

pelakon Drama Mouse

Pelakon utama dalam drama ini terdiri daripada pelakon lee seung gi yang membawa watak sebagai jung ba reum dan pelakon lee hee joon pula membawa watak sebagai ko moo chi. Pelakon park ju hyun pula membawa watak penting sebagai oh bong yi begitu juga dengan kyung soo jin yang diberi peranan sebagai choi hong joo.


Pelakon pembantu dalam drama ini pula adalah woo ji hyun yang membawa watak sebagai koo dong goo dan pelakon ahn jae wook pula membawa watak sebagai han seo jun serta pelakon cantik kim jung nan pula membawa watak sebagai sung ji eun.


Pelakon kwon hwa woon pula melakonkan watak sebagai sung yo han dan pelakon jo jae yoon pula sebagai daniel lee dan pelakon hyun bong shik sebagai bok ho nam. Kita juga ada pelakon ahn nae sang sebagai park du seok dan pelakon yoon seo hyun pula melakonkan watak seabagi kang ki hyeok. PO pula membawa watak sebagai shin sang dan pelakon kim min soo pula melakonkan watak sebagai lee min soo. 


Pelakon cantik kang mal geum pula merupakan makcik kepada ba reum dan pelakon jung ae ri pula sebagai choi young shin. pelakon kim kang hoon pula membawa watak sebagai jae hoon dan kita ada pelakon cilik jung min joon dalam drama mouse ini.

info Drama Mouse

Drama Mouse ini juga dikenali sebagai 마우스 dan Mauseu. Drama asal dari korea selatan ini mempunyai 20 episod keseluruhannya dan diarahkan oleh choi joon bae dan kang cheol woo. Penulis skripnya pula adalah Choi Ran. Drama ini ditayangkan pada 3 march 2021 dan selesai tayangannya pada 19 may 2021 yang lalu dan ia ditayangkan di saluran tvN pada setiap hari rabu dan khamis tau.


Durasi masa untuk drama mouse ini adalah 1 jam 15 minit dan mempunyai had umur 18 tahun keatas tau. Sebab dalam drama inia ada adegan keganasan yang tidak sesuai ditonton oleh penonton bawah 18 tahun.


Setakat ini, para penonton memberi rating 8.8/10 untuk drama mouse ini. Tak tinggi sangat tetapi drama ni mempunyai banyak peminat tau.

review Drama Mouse

‘Mouse’ ialah drama yang unik. Ia mengambil beberapa risiko dan mengelakkan klise. Itulah sebabnya ramai yang menyukainya dan ramai yang tidak. Ia gelap, mentah dengan banyak pembunuhan, banyak pembunuh dan tanpa sebarang aspek romantis. Jika anda lebih meminati romcom atau jika

anda tidak tahan dengan sesuatu yang begitu gelap, maka mungkin ‘Mouse’ bukan untuk anda. Selain itu, perlu diingat bahawa walaupun 'Tetikus' berdasarkan beberapa fakta saintifik, ia tidak tepat secara saintifik (sci-fi). Jika itu mengganggu anda, saya akan menasihati anda untuk tidak menonton 'Mouse' kerana anda tidak akan menyukainya.


'Mouse' mempunyai plot yang sangat rumit yang agak sukar untuk diikuti. Ia adalah drama yang perlu anda fikirkan dan bukan drama yang ditonton ringan. Semua watak berkaitan entah bagaimana antara satu sama lain atau dengan peristiwa utama dan semuanya memainkan peranan penting untuk plot. Oleh itu, anda perlu memberi perhatian kepada setiap butiran jika tidak, anda akan tersesat.


Pada mulanya, anda akan mempunyai banyak soalan dan anda tidak akan memahami apa-apa, sehingga masanya tiba dan anda akan melihat bahawa semuanya masuk akal. Dan kemudian, anda juga akan menyedari bahawa 'Mouse' sebenarnya tidak mempunyai plot-twists. Semua episod penuh dengan petunjuk, dari awal hingga akhir. Semuanya telah dipratentukan, tetapi anda tidak dapat melihatnya kerana anda buta.


Ramai orang akan berfikir bahawa cerita itu terlalu banyak dengan lubang plot dan mungkin mereka menjatuhkan drama itu. Malah, 'Mouse' tidak mempunyai lubang plot. Ia adalah drama yang pasti anda perlu tonton sehingga habis untuk mendapatkan semua jawapan dan memahaminya, jadi jangan lepaskan atas sebab ini, teruskan.

Sekarang, untuk mewajarkan mengapa 'Tetikus' hebat, saya akan menganalisis plot dengan lebih lanjut . Mereka yang sudah menonton 'Mouse' boleh terus membaca. Mereka yang belum boleh kembali selepas mereka selesai.


*PERINGATAN SLOILERS*

*BACA ANALISIS DI BAWAH ATAS TANGGUNGJAWAB YOYR SENDIRI*

~~~Inspirasi tetikus~~~


Penulis Mouse, Choi Ran, mendapat inspirasi daripada kes Pembunuhan Sekolah Rendah Incheon pada 2017. Di sana, apabila defendan ditanya tentang kesukarannya, dia menjawab "Cuaca baik tetapi paling sukar bagi saya untuk tidak melihat bunga" . Dia tidak berasa kesal dengan tindakannya.


Penulis Choi Ran ingin menulis sebuah cerita di mana seorang psikopat akan mendapat emosi dan berasa menyesal. Dengan cara itu, psikopat itu akan dihukum dan ditebus. Oleh itu, 'Mouse' bukanlah filem thriller jenayah biasa, "ia adalah cerita tentang keselamatan".


Frasa defendan telah dikatakan oleh Ketua Pemburu dalam episod 20.


~~~Bentuk Hubris-Atis-Nemesis-Tisis~~~


Wira kita bukanlah watak utama yang tipikal. Dia bukan lelaki yang sempurna, sempurna, baik yang memperjuangkan keadilan. Sebaliknya, kita boleh membandingkannya dengan wira Homer Iliad dan Odyssey dan menyemaknya mengikut borang Hubris-Atis-Nemesis-Tisis. Dengan itu, kita boleh memisahkan 'Tetikus' kepada 4 bahagian yang berbeza.


1)Hubris- episod 1-4

Jika seseorang berkelakuan angkuh dan menghina terhadap peraturan fizikal, moral atau undang-undang tuhan, dia dianggap telah melakukan "Hubris". Wira kita membenci Yang Maha Kuasa. Pada mulanya, dia membunuh untuk membalas dendam. Tetapi kemudian, dia membunuh lagi dan lagi. Namun kali ini, dia menganggap pembunuhannya sebagai penghakiman dan dirinya sebagai Yang Maha Kuasa, di atas semua manusia dan tuhan. Dia cuba melampaui sifat fana, dia melakukan Hubris.


2)Atis- episod 4-5

Atis ialah kekaburan dan kebutaan fikiran. Wira kami tidak terkawal. Dia membunuh dalam siaran langsung dan menulis "Saya Yang Maha Kuasa" dengan darah mangsa. Itu adalah bahagian paling gelap dan paling mengerikan dalam siri ini. Dia menunjukkan kepada semua orang sejauh mana kegilaannya boleh pergi.


3) Nemesis- episod 6-7

Nemesis adalah peristiwa pengubah hidup yang menetapkan asas untuk Τisis (hukuman terakhir). Walaupun rancangannya sempurna, dia melakukan satu kesilapan. Dia fikir dia telah menyingkirkan saksi yang melihat dia membunuh tetapi dia silap. Apabila dia mengakuinya, sudah terlambat. Pertemuannya dengan saksi menjadi musuhnya.

4) a. persediaan untuk Tisis- episod 7-14

Tisis adalah hukuman terakhir. Selepas pemindahan otak, dia bangun dengan kehilangan ingatan. Semasa episod ini dia percaya bahawa dia bukan pembunuh bersiri tetapi seorang wira negara. Dia bersemuka dengan pembunuh/psiko seperti dia. Dia mula membenci orang seperti mereka, orang seperti dia.


4)b. Tisis 15-20

Dan apabila dia sudah cukup membenci dirinya, ingatannya kembali. Dia ingat apa yang dia lakukan, tetapi dia tidak bangga lagi, dia penuh dengan penyesalan. Di samping itu, apabila dia melakukan pembunuhan itu, sebuah organisasi berada di atasnya, memanipulasinya. Dia tidak pernah Maha Kuasa. Musuhnya telah memberitahunya "Anda fikir anda seorang dewa? Anda hanyalah seorang psikopat yang dilahirkan dengan gen yang bermutasi. Kami adalah tikus makmal.”. Kemudian barulah dia memahami kata-kata itu. Sungguh ironi nasib.


Wira kita telah menerima hukuman itu dan akhirnya dia membayar untuk jenayahnya dan menebus dosanya.

REVIEW DRAMA MOUSE NUMBER 2

Karya agung mutlak (sekurang-kurangnya bagi saya)


Saya sudah lama menonton drama korea, sebenarnya sudah lama. Dan saya telah melalui hampir semua era, percintaan CEO, percintaan chaebol, drama sejarah, kepingan kehidupan dan lain-lain, dan saya telah menyukai ramai. Tetapi apabila ditanya- apakah k-drama kegemaran anda, saya tidak boleh sampai hati menjawab kerana saya tidak boleh menyempitkannya kepada satu.

Tetapi yang ini. Apa yang saya katakan? Bagaimana saya boleh menerangkannya? Drama ini mengangkat saya perlahan-lahan, ia menarik saya seperti perangkap lalat venus dan kemudian ia menjatuhkan saya, ia menjatuhkan saya dengan begitu kuat tidak sebelum menggegarkan bejeezus daripada saya. 

Setiap detik dalam drama ini saya dilanda emosi, hingga saya mula mempersoalkan mereka, saya mula mempersoalkan diri saya, akhlak saya, semua yang saya tahu dan tahu sehingga kini. Drama ini akan mencengkam anda dan anda akan mula berfikir seperti pembunuh sebenar. Seorang psikopat sebenar. Lakonannya sangat mengagumkan, sangat hebat, saya tidak menjangkakan banyak, kerana saya sebenarnya bukan peminat Lee Seung Gi, tetapi drama ini hanya membuktikan saya salah dalam banyak cara, dan saya benar-benar jatuh cinta dengan lakonannya. . (SPOILER) Yo Han, kekasih yang malang itu.

 Saya hanya mahu pegang dia erat-erat dan pukul dia ke suatu tempat yang jauh dan jangan biarkan dia pergi. Dia TIDAK layak menerima semua yang dia lalui, dia berhak mendapat dunia, sesuatu yang dia tidak pernah dapat (SPOILER). Drama ini akan menjadi yang pertama dan diharap bukan yang terakhir menerima 10 bintang daripada saya.

Kita semakin hampir ke penghujungnya- tinggal satu episod lagi dan saya benar-benar tidak bersedia untuk melepaskannya, 2021 telah menjadi tahun untuk drama psikologi, jenayah dan saya menyukai setiap detiknya. Saya sangat berharap ini meyakinkan anda untuk menonton Mouse.

Raksasa dan kejahatan tidak dilahirkan, mereka dibuat. Mereka dijadikan jahat, dijadikan raksasa oleh masyarakat jahiliah, orang tersayang dan keluarga sendiri. Di dalam diri kita semua adalah raksasa yang dilahirkan oleh orang dan masyarakat di sekeliling kita. Kita semua adalah tikus makmal yang diuji oleh mereka, dan apabila raksasa yang tidak aktif di dalam kita muncul, mereka akan menjauhi dan membuang kita.

Kita semua adalah tikus dan kita semua mampu melakukan kejahatan dan kemusnahan yang besar.

Kita sering menyalahkan syaitan atas kesalahan yang kita lakukan, tetapi adakah dia benar-benar bersalah?

Dalam karya Dante, Putera Neraka mengeluarkan keinginan manusia yang berdosa. Keinginan yang telah mereka miliki, dan begitulah kekacauan berlaku.

Jadi beritahu saya, siapa sebenarnya yang bersalah di sini?

Penutup Drama Mouse

aKHIR Sekali, ramai suka jalan cerita drama mouse ini tetapi mungkin terlalu berat untuk penonton yang baru nak tengok drama misteri dan jenayah korea. Jadi korang kena tengok dan nilai sendiri ya.

Selamat menonton.

Post a Comment

Previous Post Next Post